Kronika šk. rok 2015/2016

zpět Sojky zpět junior klub

11.12. 2016 - Výsledky soutěže Sojka roku  za školní rok 2015/2016

2.8. - 9.8. 2016 - Tábor v Protivanově u Boskovic

Letošní tábor se opět ve spolupráci s Třeboňskými Volavkami a Rokycanskými Brontosaury odehrál v prostředí Moravského krasu. Vyrazili jsme tam dvěma cestami - vedoucí vezl autem zavazadla, ostatní pod vedením Maky jeli vlakem. Sešli jsme se v Boskovicích odkud jsme auty byli přepraveni do tábora, což byl chatkový tábor u Protivanova nedaleko Boskovic. Sešlo nás zde 52 dětí a hromada vedoucích, odborníků, gamemasterů a v kuchyni nechyběl samozřejmě věhlasný Babka-team (prý už určitě naposled). Nás reprezentovali za odborníky K. a M. Machovi a dětsko část představovalo 8 sojek - tvrdé jádro (Kuba, Klára, Kačka, Kamča, David, oba Petrové a Matyáš. Jak se dá tušit, příležitost byla chycena za pačesy a tak se půlka tábora odehrála v krasovém znamení. Navštívili jsme několik jeskyní a to jak jeskyně komerčně navštěvované (Punkevní) tak ty méně často přístupné (Býčí skála) za to, že jsme pomohli správě CHKO vyčistit jedno z propadání od naplaveného dřeva a díky jeskyňářům jsme se podívali i do dvou jeskyní, které jsou pro veřejnost zcela uzavřené. Brigáda na Sloupském propadání nás čekala hned druhý den a dobře nás připravila na jeskynný prostředí, hned jsme pochopili, že to nebude o čistých botách a kalhotách. Při brigádě jsme se nevědomky stali také turistickou atrakcí, neboť jsme při tom byli přímo na očích davům turistů, navštěvujících zdejší Sloupsko-Šošůvskou jeskyni. Odpoledne nás čekla Býší skála k Křtin významná archeologická lokalita, obrovská jeskyně s podzemní řekou, kam turísté běžně přístup nemají. Provedl nás tudy geolog CHKO pan Kadlec. Není zde elektrické osvětlení, cesty jsou upraveny částečně. Bylo to logisticky ičasově náročné, protože někdy  70 lidí bylo potřeba s 5 auty postupně dopravit na různá místa a zase zpět, ale zvládali jsme to i v dalších dnech, kdy jsme navštívili Punkevní jeskyně (a tím i samozřejmě Macochu) a spolu s jeskyňáři  prolezli i jeskyně sotva objevené. I když s odřenýma ušima od krápníků jsme dokázali i v rozumný čas (před půlnocí) uléhat do postelí. Každý večer navíc končil poutavou přednáškou, takže jsme sotva stíhali veškerou náplň pojmout. Nechyběly nakonec i dva dny odborných exkursí exkursí z botaniky, hydrobiologie, ornitologie, savců, geologie, přednášky z mikrobiologie a genetiky (K.M. vedl geologii - hlavně studium vápenců v krasu, M.M. vedla genetiku a její aplikace) a poslení den proběhla klasická soutěž družstev ala Zlatý list. Počasí dovolovalo ve volnějších chvílích využívat i velký rybník ke koupání a ježdění na pramičkách. Opět musíme pochválit kuchyni pod vedením I. Nucové a také hlavního vedoucího tábora V. Bartušku za zvládnutí náročné organizace. Odvezli jsme si v hlavách bezvadné zážitky a dokonalé pochopení toho, jak vůbec krasové útvary vznikají, co to kras je, jak funguje a jak je náročné ho objevovat. Několika přichycených klíšťat jsme se zbavili díky zdravotnici Leonce. Domů jsme tedy opět dojeli vlakem a zdrávi.

Rádi bychom příští rok zažili něco podobného. Děkujeme také našim partnerům, kteří nám zaplatili více jak polovinu této úchvatné akce.

Čistíme Sloupské propadání.

Odpočinek ve středisku CHKO, Kamenný mlýn.

Zkoumáme další propadání...

Na geologickém průzkumu v Rudicích.

Čekání u Punkevní jeskyně.

Naše dívčí trojka na snídani.

13.6. - 18.6.2016 - Národní kolo soutěže Zlatý list ve Vanově u Telče

S vynikajícím výsledkem skončila účast starších Bílinských sojek na národním kole "Zlaťáku". Čtvrté místo je výsledkem kombinace postupně získávaných zkušeností našich straších sojek (Radek Větrovec, Klára Francouzová, Kamča Sochorová a Kačka hejná) doplněné do hvězdného obsazení Tadeášem Serafínem z Lomu a Eliškou Kadavou z Líšťan u Loun. Náš dream-team byl na soutěži koučován Jarkou Mrázovou a třetí místo mu uniklo jen o chlup - pouhé 3 body za loňským vítězem soutěže Gymnáziem Budějovická v Praze. To je prostě smůla. Tak málo stačilo a mohli jsme dosáhodnout výsledku shodného zatím s naším nejlepším umístěním. Všechny účastníky i doprovod je potřeba pochválit - naší společnost, město i kraj reprezentovali skvěle. Rovněž je potřeba tentokrát pochválit organizátory  z MOP - povedlo se snad všechno. Blahopřejeme také našim sesterským Lišákům z Loun pod vedením Lucky Rychterové (ZŠ J.A. Komenského v Lounech), kteří v mladší kategorii skončili uprostřed startovního pole na 8. místě.

7.5.2016 - Indiánská stezka v Krásné Lípě

V pátek 6.5. jsme vyrazili vstříc dobrodružství do Krásné Lípy na kraji Českosaského Švýcarska.  Jako tradičně se tam konala soutěž přírodovědných a vlastivědných znalostí, zručnosti tábornických dovedností a fyzické zdatnosti. Organizátorem je DDM v Ústí nad Labem. Bohužel, stejně jako v uplynulých několika letech soutěž již nemá národní kolo, takže naše kolo regionální je zároveň pro nás tím národním. Bílinské sojky se vypravily v plné sestavě (chybělasnad jen Amálka) a řádně si soutěž, která proběhla 7.5. užily včetně pobytu až do neděle 8.5. Počasí se vydařilo a po  úspěšné soutěži jsme to řádně oslavili (večer po soutěži jsme to roztočili zatím jako nikdy) a v neděli se ještě pokochali výletem na nedalekou rozhlednu na Vlčí hoře. Tahle místní pochůzka skutečně stojí za to - několik hodin se můžeme pohybovat na venkově a v přírodě. vyhráli jsme také sobotní soutěž, vyhlášenou organizátorem soutěže ve vyhledávání a focení míst ve městě Krásná Lípa. Brambůrky, čokolády a rychlé špunty jako ceny  nám pomohly naše úspěchy pěkně oslavit.

V soutěži zejména uspěli naši matadoři dorostenci Kuba s Honzou a starší dívky Klára s Kačkou, kteří si došli pro zlaté medaile ve svých kategoriích. Klukům silně na záda zadýchala dvojice Michal+David, kteří v dorostencích obsadili druhé místo. V mlaších kategoriích se nám tak výrazně nedařilo, někde chyběla snaha a někde i tak trochu fyzička - přeci jen soutěž se běží na čas a za každý nepodařený úkol na trase běhu se přičítají celé trestné minuty. Nutno ale říci, že nás dost znevýhodnil fakt, že skoro ve všec kategoriích, kde jsme neuspěli jsme byli spíše ti nejmladší účastníci. Na čtyřkilometrové trase se při tom často stává, že o medailích právě jednotlivé minuty rozhodují. Nicméně jsme ještě měli čtvrté místo ve starších dívkách (Kamča s Eliškou) , tři pátá místa (straší chlapci, mladší dívky, mladší chlapci) a jedno místo osmé (starší chlapci). V soutěži jsme měli také řadu nestandardních dvojic - Kamče pomohla naše skoročlenka Eliška z Loun, s malým Péťou v chlapecké kategorii soutěžila malá Lucinka. Vojta také musel soutěžit za starší kategorii, protože jeho parťák Matyáš už letos do starší kategorie patří. Nejnabitější byly tradičně kategorie starších a mladších chlapců a dívek, kde v každé kategorii soutěžilo přes deset dvojic. Těsně po soutěži jsme se ještě zúčastnili českoněmeckého srazu turistů Eurorand pramenů říčky Křinice, pořádaného  Klubem českých turistů. Byl to fajnově prožitý víkend nehledě na výluky českých drah, které poněkud zkomplikovaly naše cestování.

Budoucí vítězky Klára a Kačka na startu.

Na startu Kamča s Eliškou - Bílinsko - lounská dvojice.

Na Eurorandu u pramenů Křinice

Dovedeme to všichni taky hezky rozjet...

Na výletu k rozhledně Vlčí hora.

21.4.2016 - Obnova a úklid naučné stezky Bořeň

Bílinské sojky ve čtvrtek prošly naučnou stezku Bořeň, vysbíraly nepočetné odpadky a vyměnily všechny plakátky  a část plexisklových krytů na zastaveních naučné stezky. UV záření a ruce návštěvníků na plakátcích zanechaly stopy, které už snižovaly výrazně kvalitu jejich používání a sem tam něco i zmizelo, takže k výměně byl nejvyšší čas. Odpadky snesené z Bořně dolů jsme ve městě roztřídili do kontejnerů na tříděný a komunální odpad. Sběr odpadků byl hračka, bylo nás na to dost - 12+vedoucí a navíc nejsme jediní, kdo se na Bořni této činnosti věnují, takže se dá říci, že na zatížení letní sezónou je Bořeň připraven.

9.4.2016 - Krajské kolo soutěže Zlatý list na Větruši

Sobota v Ústí nad Labem  na Větruši se nesla ve znamení našeho dalšího triumfu a to přímo několikanásobného. Zůčastnili jsme se krajského kola dětské přírodovědně ochranářské soutěže Zlatý list. Tradičně obsazujeme obě kategorie soutěžícími sojkami, ale také se podílíme na organizaci a to obsazením dvou odborných stanovišť. Účast Bílinské přírodovědné společnosti  umoclil fakt, že s dětmi jako vedoucí oddílu nepřijel jen K. Mach, ale děti z Loun přivezla také ve dvou soutěžních družstvech ze ZŠ J.A. Komenského L. Rychtrová a další dvě družstva  M.Raflerová s M. Očkovou  z Bílinské ZŠ Aléská.

Odjezd na soutěž vypadal jako velká loterie ústavu národního zdraví. Nejprve škola v přírodě na škole Lidická rozhodla o tom, že nám z účasti vypadnou tři lidi. Hlavně to ohrozilo mladší kategorii, kde to ještě ve středu vypadalo, že budeme muset účast zrušit. Nakonec se všechno totálně zamotalo - školu v přírodě zrušili kvůli epidemii střevní chřipky a tak se najednou vrátila Eliška s Kamčou, které to nepostihlo, naopak zase onemocněli oba Péťové, kteří již byli k soutěži přihlášeni. Ještě v sobotu ráno na nádraží to vypadalo, že nám nezbyde, než se zúčastnit soutěže jen s polovičním družstvem, které by tím bylo odsouzeno k neúspěchu. Nakonec se všechno vyřešilo na startu, kde jsme si vzájemně pomohli s jiným oddílem, kterému to vyšlo podobně a jedna soutěžící zůstala dokonce osamocená. Zase se ukázalo, že házet flintu do žita předčasně je zbytečné, bojovat se má dokonce. Družstvo starších nastoupilo sice jen v pěti, ale ve vysloveně nadupané sestavě posílené ještě novým členem Tadeášem, která se od začátku netajila tím, že chce vyhrát. Zdecimované družstvo mladších vyrazilo na start jen ve čtyřech, při čemž "pravověrné sojky" byly jen tři. U startu jsme se hecovali s tradičním soupeřem Lounskými Lišáky, kteří nás už jednou překonali a také mají zkušenosti z národního kola. Lišáci mluvili o tom, že budou "bourat stereotypy" a že tedy Sojky se mají koho bát...

Stručně k výsledkům - dalo by se to nakonec nazvat "bílinsko-lounská smršť, či přímo masakr". Kategorie starších - 1. místo Bílinské sojky (Klára, Kačka, Tadeáš, Radek a Kamča), 3. místo Lišáci z Loun (Jaromír, Eliška, Radek, Adéla, Katka), 9. místo Maskáči z Aléské (Tomáš, Martin, Klára, Petr). Kategorie mladších 1. místo Lišáci z Loun (Anička, Hynek, Prokop, Tereza, Ondra, Zdeněk), 2. místo Bílinské sojky (Vojta, Eliška, Matyáš a zastupující z jiného oddílu Pavla). Letos bylo v soutěži 13 družstev mladších a  starších dokonce 17. Nakonec z toho všeho bylo v reálu 56 tříčlenných hlídek, což představovalo kolem 150 účastníků. Z tohoto úhlu pohledu byl náš výsledek opět vynikající, v rámci kraje jsme pořád hlavní favoriti. Druhé místo mladších navíc bylo úspěchem stejně cenným jako vítězství starších - vždyť soutěžila vlastně jen polovina družstva.

Těšíme se na účast starších na národním kole  soutěže, které se koná 13.7 - 19.7.2016 a stejně tak přejeme úspěch našim kolegům Lišákům z Loun.

Kuba na stanovišti poznávání minerálů

Takto se naše výprava vrátila do Bíliny.

Vítězové kategorie starších po předání ocenění.

2.4.2016 - Druhá brigáda na dolním rybníčku v Kozlech

Spolus se sedmi dospělými členy i nečleny společnosti jsme se zůčastnili na druhé společné brigádě u dolního rybníčku v Kozlech. Dopravili nás tam vedoucí a pan Hejný. Všichni jsme se svorně hlavně věnovali úpravě obecního pozemku, který jsme si vypůčili pro uložení dvou hromad hlíny od rybníčku. Srovnávali jsme jej a vysévali trávu. Alča  společně s ženskými  (Jana, Lucka. Martina) se hlavně prováděly uhrabávání pozemku  a setí trávy,  kluci - Vojta, Petr, Matyáš a Kuba S.( s pány Jirkou a Pavlem) ) začali tímtéž, ale když se zjistilo, že se nám pozemek nepodaří zarovnat a osít bez další dovezené hlíny, pustili se do její těžby a dopravy ze sousedního pozemku. Vybralo se při tom spousta kamení. To pomohlo pozemek pěkně zarovnat a nakonec osít a uválcovat - už jen budeme čekat na vyklíčení travního semínka. Zvláštní úkol byl přidělen Kubovi V. a Katce - obsluhovali štěpkovač. S pomocí tohoto stroje jsme minule uklizené větve měnili na drobné kousky - dřevěnou štěpku. Během brigády tak zlikvidovali část jedné z hromad větví a přeměnili je na snadno manipulovatelnou štěpku. Když dorazil náš místní pomocník Petr s traktůrkem, plejádu prací jsme rozšířili ještě o dovážku kamení ze vzdálené meze - kamení ochotně pomáhli nakládat Petr s Vojtou a nakonec se k nim přidali i Matyáš s Kubou. Odměnou jim bylo svezení na korbě valníčku. Podařilo se jim tak připravit perfektní zásobu kamení pro další budování. Kolem všeho pobíhal vedoucí a střídavě se věnoval všemu možnému včetně vyvěšení 4 ptačích budek podél cesty od rybníčku k Chrámcům. Budky pro nás udělali žáci praktické školy v Bílině. Pomohli mu Matyáš s Kubou. Po odjezdu dospělých jsme dali dohromady ohniště, zapálili suché větve a každý si opekl dovezený párek nebo buřt, jablko či bramboru. Naplánovaná práce se nám vydařila stejně jako počasí, končili jsme až před sedmou hodinou k večeru. Bez jakéhokoli zranění jsme tak přestáli další úspěšnou brigádičku a jsme pyšní na odvedené dílo. Přišla se na nás podívat i jedna žába (skokan štíhlý) a kolem lítal nějaký pomatený netopýr. Určitě jsme také vzbudili zájem místních včetně dětí, které se druhý den nabízely, že nám pomůžou.

Těžba hlíny pro zarovnání

Vyrábíme štěpku

Hrr na kameny.

Plamínky hřejte. opékáme si buřty.

19.3.2016 - Brigáda v Kozlech na dolním rybníčku

Celkem 7 dospělých a 8 dětí se na Josefa odpoledne sešlo na první společné brigádě při revitallizaci dolního rybníčku v Kozlech. Na práci jsme měli uklízení větví a vybírání kamenů pro stavbu propustků. Větve bezinek, jasanů, vrby a šípkových růžíi vznikly na námi pronajaných a sousedních pozemcích prořezávkou, kterou provedl K. Mach v předchozích dvou týdnech. Kromě keřů a drobných náletových stromů padly i dva větší jasany rostoucí na zanesené části rybníčku už přes 35 let. Na našich pozemcích tak vznikly kromě množství větví (použijeme je na výrobu štěpky) také kl ády a menší odřezky tlustších větví. V odtahu klád nám již před Tím pomohl se svým traktůrkem Petr Č. z Kozel (moc děkujeme, to by naše ruce nezvládly).  Větší kusy kulatiny použijeme v rámci našich aktivit jak na samotném pozemku (na budování lávky, laviček a sedátek kompostoviště a podobně), tak například při budování venkovní expozice hornin v Mostě. Práce nám šla v takovém složení velice rychle od ruky a za hodinu a půl bylo hotovo - větve pěkně roztříděné a usrovnané poblíž místa, kde se bude štěpkovat a poblíž jednoho z propustků hromada kamenů vybraných z prořezaných pozemků. Akce proběhla v tomto termínu proto, že na příští týden je již předběžně dohodnut traktorbagr od pana Materny z Rané, aby byly provedeny plánované přípravné přesuny zemin a výkopy odvodňovacích a odkláněcích struh v rybníčku samotném a na jeho vtoku.

Za Bílinské sojky se na brigádě zúčastnili Kamča, Radek, David, Kuba, Petr a Vojta. Počasí bylo pro práci optimální a Bílinským sojkám po dobrém výkonu ještě zbyl čas pro vycházku na blízký Tobiášův vrch okounout již rozkvétající hlaváčky, prohlédnou si okolí svého budoucího působiště a dozvědět se více o plánech vedoucího jak na revitalizci rbníčků, tak na možnost víkendových akcí sojek v Kozlech a okolí. Každý také měl možnost okusit štrůdl - sladkou tečku upečenou vlastnoručně vedoucím Bílinských sojek a odvezl si novou knížku o lokalitě zkaměnělin Trupelník u Bíliny.  Nesmíme zapomenout poděkovat navíc paní Sochorové za dopravu části Sojek do Kozel.

Účastníci "Josefské" brigády v Kozlech

Kamča v plném zápřahu

"Pane vedoucí, tohle asi nedáme!"

Jasan napravo bezinku nalevo...

3.3.2016   -  Jsou známy termíny soutěží a tábora!

V Organizátoři sdělili termíny soutěží, déle je již znám termín letního tábora.

9.4.2016 v Ústí na Labem proběhne  regionální kolo Zlatého listu, na soutěž vyrazíme ráno, večer je návrat.

7.5.2016 v Krásné Lípě budeme účastni Indiánské stezce, na soutěž vyrazíme již 6.5.2016 a návrat až 8.5.2016

2.8 až 9.8. 2016 nás čeká letní tábor v Moravském krasu, cena 1000,- kč na osobu, zájemci se musí hlásit dopředu!

18.2.2016   -  leden a únor - měsíce nárůstu členů Bílinských sojek

V lednu a únory se počet členů oddílu rozrostl o další 3 děti. V lednu přišel Matyáš z Tvrdína, v únoru pak Karolína a Amálka z Bíliny, na pravidelné schůzky oddílu ve čtvrtek tak chodí 13 dětí, dívky nám silně převládají nad hochy.

23.1.2016   -  Návštěva mineralogické burzy a Výstavy "bez hranic - umění v Krušnohoří mezi gotikou a renesancí" v Praze

V Praze na amatérské mineralogické burze nás už také znají dobře, letos jsme tam v počtu osmi vyrazili snad už po páté. Podobně jako v Teplicích i tady je to pro nás hlavně poučení a velká příležitost relatině levně pořídit nový minerál nebo zkaměnělinu do sbírky. Nabídka je zde zase o něco větší, než u nás v Teplicích. Letos jsme navíc stihli zavítat ještě do Národní galerie na Malou stranu na úžasnou a těžko opakovatelnou výstavu středověkých památek z našeho kraje. Velice luxusně pojatá výstava nás provedla jednotlivými městy našeho kraje a ukázala některé ze středověkých památek, které běžně zůstávají ukryty v depozitářích. Tehdejší umění se hlavně pěstovalo při vybavování církrvních institucí, kostelů a kaplí a tomu i odpovídala poutavá komentovaná prohlídka "Socha světice, dláto a palice" M. Císlerové, jejíž část jsme si mohli poslechnout. Výstava nám nejen objasnila například přísnou symboliku církevního sochařství a malířství, ale i technologie práce se dřevam, které bylo v té době hlavním používaným materiálem. A dřevo a stromy to je zase náš obor! Naši předkové si získali náš obdiv, čeho byli se svým technologickým vybavením před tisícem let schopni. Svoje znalosti jsme si mohli dopňovat také pomocí pracovních listů, které jsme zuřivě vyplňovali. Výprava zabrala skutečně celý den, jako skoro vždy byla Praha v tuto dobu navzdory globálnímu oteplení studená a zasněžená.

22.10.2015   -  Návštěva muzea v Mostě

Již Místo schůzky v klubovně jsme si v sedmi lidech vlakem zajeli do mosteckého regionálního muzea na mimořádnou výstavu obrazů malířů, kterří se věnují rekonstrukcím pravěké krajiny, živočichů a rostlin. Měli jsme tak možnost poznat styly a techniky různých malířů a hlavně si představit život v dávných dobách. Mimo výstavy jsme si samozřejmě nezapomněli prohlédnout veškeré přírodovědné expozice muzea.

26.9.2015   -  Návštěva mineralogické burzy v Teplicích

Již tradičně jsme v osmi lidech vyrazili  do Teplic na další ročník mineralogické burzy organizované staršími členy naší společnosti. Výstava, kde se dá i nějaký ten vzorek minerálu nabo zkameněliny za slušný peníz pořídit, je pro nás také skvělo příležitostí si na minerály v krásných ukázkách přímo sáhnout a ověřovat si svoje znalosti. Mineralogie tak pro nás přestává být nedostupnou pavědou, ale je to pro nás docela príma obor.

10.9.2015   -  Úklid naučné stezky

Protože naše louka na Kostrlíku v létě zcela vyhořela, nezahájili jsme školní rok úklidem posekané travní hmoty, ale vyrazili jsme rovnou na Bořeň, abychom tam provedli běžný úklid kolem naučné stezky a zkontrolovali její stav po horké sezóně. Pozorovali, jak je vegetace proschlá, některé borovice černé zcela zrezly, naopak po osvěžujícím dešti znovu obrazily zcela uschlé duby. Turisti se opět mírně umravnili a množství sebraných odpadků se zase snížilo na sotva jeden pytel. Odpadky jsme roztřídili a vyhodili do patřičných kontejnerů na nejbližším možném místě. Naučná stezka zase utrpěla, ale ztráty nejsou tak vysoké jako v uplynulých letech. Od září k nám začaly chodit dvě nové členky - obě Elišky.