Kronika šk. rok 2011/2012

zpět Sojky zpět junior klub

Konečné bodování pro školní  rok 2011/2012

27.10.2012 Výprava na výstavu minerálů do Mnichova

Spolu s našimi příznivci a přáteli jsme již tradičně navštívili výstavu minerálů zkamenělin a šmuků v Mnichově. Podařilo se zcela obsadit autobus a akce proběhla jako obvykle bez problémů a ke spokojenosti účastníků, mezi kterými byly i nemalá skupina Sojek a také jejich rodičů, (někteří rodiče nás na této akci doprovázeli již druhý rok). Sojky si jako obvykle pořídily řadu nových exponátů do svých minerlogických sbírek, nebo využili výstavu k nákupu dárků pro své blízké. Za plynulý průběh děkujeme dopravci - firmě Sportbus za organizaci Z. Dvořákovi a K. Machovi.

29.9.2012 v Teplicích proběhla amatérská mineralogická burza

Burzu již potřetí úspěšně organizovala naše společnost ve spolupráci s Gymnáziem v Teplicích přímo v budově gymnázia, tentokrát v termínu společně s Akva-tera trhy. Návštěvníci měli také možnost shlédnout interiéry gymnázia, skleníky a malou gymnazijní zoologickou zahradu. Burzy se zúčastnilo celkem 45 vystavovatelů z celých Čech a odhadovaný počet návštěvníků byl 350. Dětští návštěvníci dostali  u vchodu dáreček a jejich vstup byl bezplatný. Za přípravu burzy můžeme poděkovat zejména rodině Zdeňka Dvořáka a nbašim Bílinským sojkám, které se již dva dny před burzou zúčastnily její přípravy, což obnášelo rozmisťovíní stolů a židlí po jednotlivých výstavních plochách - třídách. Sojky na této akci strávily vlastně celou čtvrteční schůzku.

22.9.2012 v Ústí nad Labem - Kočkově  národní kolo Indiánské stezky

Národní kolo Indiánské stezky proběhlo stejně jako kolo krajské v Ústí nad Labem, tentokrát v nám známém lesním prostředí v okolí meteorologické stanice na Kočkově. Organizaci měli na starosti dobrovolnící z DDM Ústí nad Labem pod vedením J. Černého. Stezka byla oproti jiným letům a krajskému kolu okleštěná o některé disciplíny a počet účastníků byl asi nejmenší, jaký jsme dosud zažili. Naše sojky se ovšem prosadily stejně jako vždy - všechny tři dvojice, které postoupily z krajského kola  obsadily   medailová místa. Nejlépe dopadli Kuba s Michalem, kteří v kategorii starších chlapců zvítězili (Michal jako mladší zastupoval v soutěži Dana), Honza s Matějem obsadili v kategorii maldších chlapců druhé místo a naše mladší dívky Klára a Viki skončily nakonec na místě třetím. Jako každý rok tedy máme vítězství v národním kole, všem účastníkům blahopřejeme.

13.9.2012  a 20.9.2012 Sklizeň sena na Kostrlíku

V těchto dvou dnech Bílinské sojky, každý den téměř v kompletním složení sklidily posečenou trávu na Kostrlíku a letošní management je tudíž ukončen. Bohužel letos nám z důvodu celkového nedostaku financí AOPK ČR žádnou dotaci nepřidělila, takže jsme vše provedli zcela zadarmo a  dobrovolně. Díky srážkově podprůměrnému létu naštěstí trávy narostlo méně a tak vše proběhlo během dvou dnů sečení a dvou brigád Bílinských sojek na sklizni. Sklizně sena se zúčastnily i nejmladší sojky, takže se do akce postupně zapojili úplně všichni členové oddílu.

26.7.-30.7.2012  Putovní tábor Berounka  - Střela 2012

Putovní tábor proběhl v plánovaném termínu a po plánované trase, tedy údolím Berounky od Nadryb k Liblínu a pak zpátky proti proudu Střely.  Spali jsme ve stanech. Všichni jsme si to užili a přežili ve zdraví. Tábora se zúčastnilo 6 sojek (Klára, Viki, Kuba, Honza, David a Dan) vedoucí a praktikantka - starší sojka Lada. Podmínky byly od začátku dosti brutální. Vyskoké teploty se střídaly s prudkými bouřkami, takže jsme se střídavě koupali v potu a vodě, která padala shora. Turistické trasy měly různě pozměněné značení, podle toho, jaký pozemek kde kdo si  nově oplotil, takže přišlo i na kompas. Celkem jsme s plnými batohy nachodlii asi 30 kilometrů (ve dvou dnech), kolem 20 kilometrů bez nich.  První den to byla krátká trasa ze Sedlecka do Kostelce (tu jsme měli usnadněnou - stopli jsme si náklaďák), druhý den jsme prožili rýžováním zlata na potoce Velká Radná a koupáním u Jezu v Kostelci,  třetí den jsme hrdinsky přešli z Kostelce do Liblína po břehu kaňonu Berounky, čtvrtý den následovala cesta údolím Střely a okolními lesy do Plasů. Týž večer jsme skončili v Mladoticích v rekreačním středisku odborové organizace SD, a.s., jejichž okolí jsme si prohlédli následující den. Přes počáteční potíže všichni nakonec pochopili, že je nikdo nikam neodveze a musí vše odnést na svých zádech a výborně tu námahu zvládali. Během cesty jsme viděli spoustu zajímavých živočichů a rostlin a zajímavé geologické jevy. Díky dešti rostly i houby a některé dny jsme měli pusy i ruce modré od borůvek. Podrobný popis putovního tábora bude k přečtení na této stránce později.

Náklady na potraviny jsou na jednoho účastníka 360. - Kč.

4.6.- 10.6. 2012 Národní kolo Zelené stezky - zlatého Listu

Již po několikáté jsme díky úspěchu na krajském kole dostali možnost reprezentovat kraj na národním kole Zelené stezky - zlatého listu. po dloTato časově, fyzicky i psychicky náročná soutěž se tentokrát konala nedaleko Ivančic u Brna v krásném údolí řeky Jihlavy pod hradem Templštejnem. Cestou tam jsme strávili půl dne, vyráželi jsme z Bíliny v ve čtvrt na devět v pondělí. Shodou okolností toto místo znamenalo pro Sojky, návrat na místo tak s družstvem mladších, tak starších. Složení družstev se od té doby však velmi obměnilo, pouze tři z členů oddílu a oba vedoucí zde byli podruhé, to ale stačilo, abychon v deštivém počasí přesvědčilili řidiče autobusu k mimořádné zastávce za jamolicemi a našli tu nejkratší cestu od autobusu kolem hradu do údolí a nasměrovali tak i další přijíždějící soutěžící.Bohužel deštivé počasí nás provázelo až na dva dny po celý pobyt, ale to vůbec nezkazilo naší náladu a elán do soutěžení a poznávání okolní přírody během exkursí v terénu. Chatky se ukázaly také jako celkem obyvatelné (i když druhou noc jsme klepali kosu při teplotách kolem 0°C), stravy bylo zpočátku málo, během pobytu se příděly druhé večeře zvětšovaly až na zasytitelnou míru, dohnalo se to v táborovém bufetu. Teplé vody bylo málo (na 200 lidí dva malé bojlery) ale to nikoho nepálilo poněvadž voda v řece byla čistá a dvakrát jsme dokonce vlezli i do místního koupaliště.To všechno na pozadí tří dnů intenzivního poznávání okolí exkursemi s odborníky (někdy exkurse začínaly i mimořádně velmi brzy ráno, nebo naopak až v noci).Během týdne jsme viděli na vlastní oči řadu živočichů, které jsme v životě neviděli "naživo" jako třeba mloka skvrnitého, ještěrku zelenou,lovili jsme v řece raka říčního, účastnili se ochytu ptáků, netopýrů i hlodavců a poznali spoustu nových rostlin, hmyzu, seznámili se s meteorologickými přístroji, pastmi a sítěmi na živočichy a podobně.Vyvrcholením byla sama soutěž, starší družstvo ji mělo zase zase v dešti. Družstva byla na trase 4 - 5 hodin, starší kluci dokonce přes 7 hodin. Obhajoby naší činnosti pro přírodu proběhly celkem uspokojivě, takže jsme před konečným vyhlášením v sobotu byli napjatí, jak jsme v konkurenci 12 mladší ch a 11 starších družstev dopadli. O čtvrt bodu nám nakonec uteklo třetí místo k kategorii mladších (Viki, Klárka, Alča, Michal, Honza a Radek), v kategorii starších jsme s naším čistě klučičím družstvem (Jakub, Petr, David,Dan, Honza, ) obsadili místo deváté. V obou případech to byl oproti naší účasti z před 4 let velký posun vzhůru. Oproti loňsku naše mladší družstvo spadlo o jednu příčku, ale jak už je výše uvedeno, o pouhý čtvrt bodu z více jak 111,5 bodů celkem. Michalova trojice navíc byla se 122 body čtvrtou až pátou nejlepší družinou z celé soutěže.Návrat domů proběhl velmi příjemně a plynule, opět autobusem a vlakem až do Bíliny.

18.5.2012 - krajské kolo soutěže Indiánská stezka

Skoro všichni členové oddílu Bílinských sojek se 18.5.2012 zúčastnili pro nás tradiční soutěže Indiánská stezka, která se konala tentokrát na svazích Mariánské hory v ústí nad Labem. Soutěž se zcela netradičně konala v pátek odpoledne, ale organizátoři z DDm Ústí nad Labem to zvládli velmi dobře. Tato soutěž rychlosti, vytrvalosti, šikovnosti a přírodovědných vědomostí, je naší doménou a tak jsme i letos jeli na krajské kolo s úmyslem vyhrát ve více kategoriích a postoupit na národní kolo. Přes velmi neregulerní podmínky při stavbě stanu, se nám to nakonec i podařilo. Do národního kola postupují dvojice mladších dívek Viki a Klárka, mladších chlapců Honza a Matěj a starších chlapců Jakub a Dan. Kromě kategorie starších dívek kde duo Alča + Kamča při své vůbec první účasti skončilo na čtvrtém místě, jsme tedy vyhráli ve všech kategoriích, kde jsme se zúčastnili. Navíc ještě máme druhé místo v kategorii starších chlapců (Petr + Honza), a čtvrté místo v mladších chlapcích (Radek + David). Zcela se to nepovedlo malému Honzovi a Vítkovi, kteří během soutěže párkrát zazmatkovali. Národní kolo je na začátku září. Všechny naše vítězné hlídky, porazily své soupeře s velmi výrazným náskokem, máme tedy dobré vyhlídky.

28.4 2012 - krajské kolo Zelené stezky- Zlatého listu v Krásné Lípě

V krásném spíše letním počasí se odehrálo krajské kolo soutěže Zelená stezka - Zlatý list v okolí terénní základny ČSOP Buk v Krásné Lípě.  Bílinské sojky tradičně patřily k favoritům, tentokrát však naše převaha byla  naprosto drtivá - zvítězili jsme s velkým náskokem jak v kategorii straších tak i mladších a postupujeme do národního kola, které se koná ve dnech 4 - 10.6. 2012 v Hrubšicích u Ivančic na Moravě. Na záda nám začala dýchat družstva, která z Lounské základní školy J.A. Komenského přivezla Lucie Rychtrová - aktivní členka naší společnosti. Úspěch je to tedy pro nás, dá se říci, téměř dvojnásobný.  Děkujeme Bílinským sojkám  za vynikající reprezentaci společnosti i města Bílina, přejeme úspěch v národním kole a Lucii přejeme, aby vytrvala, protože i lounské děti jsou ve znalostech přírody výborné.

Organizátoři letoz změnili organizaci soutěže - odehrávala se až v sobotu odpoledne, takže jsme na soutěž vyrazili až v sobotu ráno.  V krásném prostředí jsme ale strávili kromě  soboty ještě i neděli, kdy jsme po obvyklém noclehu na základně ČSOP Buk vyrazili na výlet do okolních lesů, mezi pískovcové skály.